onsdag 18 februari 2009

Tentaplugg

Nu har Annika övergivit mig för festplanerande... Jag, (Josefin), sitter numer själv kvar på Orkanen och benar ut begreppet rättfärdiga krig. För er som inte vet så har vi IR:are hemtenta nu på ämnet etik. Jag är klar med fråga 1 och sitter nu och letar källor till nästa fråga. Det är så tråkigt och trist, men det måste göras...

För att pigga upp mig själv och er andra kommer här följande några citat från boken jag just nu sitter med, Just and Unjust Wars av Michael Walzer:

"Since slaughter is the killing of men as if they were animals- 'it makes a massacre'."

"If the prisoners were so easy to kill, they were probably not dangerous enough to warrant the killing" (Bra att komma på det såhär i efterhand...)

"A conqueror is always a lover of peace, he would like to make his entry into our state unopposed, in order to prevent this, we must choose war..."

" Suddenly Viner pointed across the stretch of scrubby heath. An individual, dressed in German uniform, was wandering like a sleep-walker across our line of fire. It was clear that for the moment he had forgotten war...
-Shall I bump him off?, asked Viner, without a note of expression in his voice.
I had to decide quickly.'
-No, I replied, just scare him away."

Som ni ser är boken ganska underhållande, dock kanske det är bäst att lägga på minnet att försöka undvika att gå i sömnen under ett skyttegravskrig...

Inga kommentarer: